الأربعاء، 7 أكتوبر 2015


الأحد، 5 أغسطس، 2012
د.عبدالمجيد حميد الكبيسي : الاطار المفاهيمي للتربية المكتبية

الاطار المفاهيمي للتربية المكتبية





د.عبدالمجيد حميد الكبيسي







محاضرة ملقاة على دورة المكتبات المدرسية للمدرسين 

في مركز محافظة الانبار في يوم 17/11/2011







يمكن القول بأن "الإطار الفكري" لأي علم يشتمل على اربعة عناصر هي: الأهداف ، المفاهيم ، الفروض، المبادئ . يتكون "الإطار المفاهيمي "من الأهداف والمفاهيم ، أما الفروض والمبادئ فأنهما يشكلان البناء الرسمي للنظرية.

وعلى هذا فأن" الإطار المفاهيمي "هو عبارة عن نظام متماسك يشتمل على مجموعة مترابطة من المفاهيم الخاصة بأهداف وأساسيات العلم. ووفق هذا السياق تاتي معالجة مفاهيم التربية المكتبية مع اهدافها العامة والخاصة ، كنظرة تعريفية للاطار المفاهيمي للتربية المكتبية ، من اجل اعطاء جرعة تعريفية علاجية (كسر حدة البداية) للوضع المتردي للمكتبة المدرسية في العراق، ومواجهة الضعف المعرفي الشديد بمفاهبم واهداف التربية المكتبية فيه ، من قبل المعلم وامين المكتبة والطالب وولي الامر :

اولا / مفهوم المكتبة :

المكتبة فضاء خصب للعلم والمعرفة والثقافة ، تمثل إطارا منظما يوفر ظروف التعامل مع الكتاب ،فهي مؤسسة علمية ثقافية تربوية اجتماعية اعلامية ، تهدف الى جمع مصادر المعلومات،وتنميتها، وتنظيمها ، واسترجاعها ، وتقديمها للمستفدين . وبغض النظر عن الشكل الذي تتخذه المكتبة فإن لها دورًا فاعلاً ،اذ إنها تنهض بمهمة تثقيفية تعليمية ترويحية اجتماعية ذات مردودات في غاية الاهمية. وهذا يعني ان المكتبة بوصفها مركزا للمعلومات تقوم بما يأتي :

■ جمع مصادر المعلومات بأشكالها المختلفة (المطبوعة وغير المطبوعة ) بالطرق المختلفة (الشراء ، الإهداء ، التبادل ، الإيداع).

■ ترتيب مصادر المعلومات ( فهرستها وتصنيفها وترتيبها)■ تقديمها للمستفدين من المكتبة من قرّاء ورواد وباحثين بأيسر الطرق . من خلال عدد من الخدمات المكتبية مثل ( الإعارة، الارشاد ، المراجع ، الدوريات، التصوير، الإسترجاع، الاختيار ،الاقتناء ،التسجيل ،الاستبعاد ،الإحلال ،الصيانة لمواد المكتبة ) ، والخدمات الحديثة كخدمات الإحاطة الجارية ، والبث الانتقائي للمعلومات ، والخدمات الأخرى المحوسبة ، وذلك عن طريق عدد من العاملين والمختصين( كفاءات بشرية مؤهله علمياً وفنياً وتقنياً في مجال علم المكتبات والمعلومات ) .
ثانيا / مفهوم التربية : 

■ هي مجموعة العمليات التي يستطيع بها المجتمع أن ينقل معارفه وأهدافه المكتسبة ليحافظ على بقائه، وتعني في الوقت نفسه التجدد المستمر لهذا التراث. فهي عملية نمو وليست لها غاية إلا المزيد من النمو، إنها الحياة نفسها بنموها وتجددها ، كما يذهب الى ذلك الفيلسوف المربي جون ديوي .


■ وفي السياق ذاته يمكن التأكيد بان التربية : هي انواع النشاط التي تهدف إلى تنمية قدرات الفرد واتجاهاته, وغيرها من أشكال السلوك ذات القيم الايجابية في المجتمع الذي يعيش فيه, حتى يمكنه أن يحيا حياة سوية في هذا المجتمع . وهي ايضا تعليم منظم ومقصود, يهدف الى نقل المعرفة وكسب المهارات النافعة في كل مناشط الحياة ، وهي كذلك عملية تعلم ناجحة, ولكن ليست بالضرورة عن طريق التدريس للمعارف والمهارات والاتجاهات, إذ أن كل ما يتعلمه الفرد شيء ضروري .





ثالثا / تركيب العلاقة بين مفهوم المكتبة ومفهوم التربية : 


اذا ماافترضنا تصنيف المفاهيم حسب تعقيدها ، فيمكن القول ان "المكتبة " مفهوم بسيط ، و"التربية "مفهوم بسيط ايضا. وعند ربطهما لغرض التركيب فأننا امام ناتج مركب يمثل مصطلحين مختلفين هما :

■ المكتبة التربوية         Education 

 Library


مصطلح يعني ايصال نشاط مكتبة ذات محتوى تربوي الى المستفيد .


■ التربية المكتبية          
Library     Education
   

مصطلح يعني عملية تربوية لإيصال محتوى تعليمي مكتبي الى المستفيد . وهو مدار بحثنا هذا.


رابعا / مفهوم التربية المكتبية :



يتفق المكتبيون والتربويون على نحو عام بأن : التربية المكتبية هي التدريب على الاستخدام الواعي والمفيد لمختلف أنواع المكتبات ، وتزويد المستفيدين بأفضل الأساليب التي تمكنهم من استخدام مصادر المعلومات والاستفادة منها. بعبارة اخرى إكساب المستفيدين ( طلبة وغيرهم) المهارات والخبرات المكتبية التي تمكنهم من الاستخدام الامثل لمختلف أوعية المعلومات .


اطلقت تسمية "التربية المكتبية" بعد التطور الملحوظ (خلال النصف الثانى من القرن العشرين )على الانشطة المكتبية التي كان يطلق عليها غالبا "المهارات المكتبية " ، ويأتي ذلكً لكونها تتصل بمهارات تربوية وتعليمية تنموية ،مثلها فى ذلك مثل: التربية الاجتماعية ،التربية الفنية ،التربية الرياضية ،التربية الاسرية ،التربية البيئية ،التربية السكانية...وما إلى غيرها من المجالات التربوية التى تحرص عليها المدرسة المعاصرة ، فهنالك مسميات ومصطلحات تدل على اقتران مفهوم التربية المكتبية بمفهوم المكتبة المدرسية، ومنها:


■ التعليم المكتبى
Library Instruction
■ ا لمهارات المكتبية Library Skills
■ تعليم المستفيدين من المكتبة Library User Education
■ التعليم الببليوجرافى Bibliographic Instruction

وهذه المسميات ومثيلاتها تشترك في معنى واحد وهو تعليم المهارات المكتبية وتدريب الطلبة على حسن استخدام المكتبة وفق الاهداف المرسومة .وشوهدت استخدامات هذه المفاهيم وفق تكراراتها على الوجه الآتي :



1- كثر استخدام التعليم المكتبي في مراحل التعليم الثانوي .

2- كما استخدم التعليم الببلوجرافي في مرحلة التعليم الجامعي .
3- اما تعليم المستفدين من المكتبة فقد وظف في مجال مراكز مصادر التعلم والمكتبات الجامعية.
4- وفيما يتعلق بالمهارات المكتبية فقدأخذت مكانها في مجال مهارات المعلومات information skills) )


وقد كانت اول محاولة لإعتبار موضوع تعليم استخدام المكتبات على أنه تربية مكتبية عندما أطلق المتخصصون العرب هذا الاسم على تعليم المستفيد من المكتبة "أي التدريب على حسن استخدام المكتبة وفق الاهداف المحددة" ليشمل بعد ذلك كافة الانشطة المكتبية المشار اليها اعلاه .


وفي الاطار المدرسي ،يقصد بالمستفيد من التربية المكتبية هو الطالب ( بالإشتراك مع المكتبي والمعلم ) باعتبار انها تربية مقصودة تتم داخل المؤسسة التعليمية (المدرسة). 


وتعد التربية المكتبية ، بناء على ذلك ، وسيلة وليست غاية فى حد ذاتها ، فهى تتناول توضيح ماهية علم المكتبات وتوظيف المكتبة والإفادة من خدماتها فى التربية التعليم، وتوضيح أهميتها ودورها بهدف زيادة الإقبال على الإطلاع والدراسة من خلال معطيات الحياة المكتبية.


فمثلا ،تعد حصة المكتبة واحدة من الأنشطة المهمة التى من خلالها يكتسب الطلبة الكثير من المعارف والمهارات المكتبية والاتجاهات الايجابية نحو المكتبة ومحتوياتها .


ومن هنا ،تركز الاتجاهات التربوية والمكتبية المعاصرة على أهمية إكساب التلاميذ والطلبة مهارات تتناول المعلومات(بضمنها المعلومات المكتبية) خلال نشأتهم الأولى، لما لذلك من آثار ايجابية فاعلة فى تكوينهم وبنائهم المعرفى والمهارى والوجداني، وعلى تنمية قدراتهم على استخدام المكتبات ومصادر المعلومات المتوفرة داخل المدرسة أو خارجها، فضلاً عن إعدادهم إعداداً متكاملاً للاستفادة من خدمات المعلومات والمكتبات فى مستقبل حياتهم عندما ينتقلون من مرحلة تعليمية إلى مرحلة أعلى، أو ينتهون من مراحل التعليم الرسمي وينخرطون فى الحياة العامة ويمارسون مهنة من المهن .



فا لتربية المكتبية اذا يمكن التعبير عنها بأنها : برنامج نشاط ثقافي غير صفي ، يقدم للطالب

بهد ف تنمية شخصيتة الثقافية والفكرية والاجتماعية من خلال تزويده بمعارف ومهارات مكتبية وبحثية تسهم في إعداده إعداداً متكامل الجوانب. نحو تحقيق الاهداف الآتية:

■ تنمية اتجاهات الطالب وميوله الأدبية وتوجيهها نحو المكتبة والقراءة .

■ تعريف الطالب بمكونات المكتبة وأسس استخدامها .
■ إكساب الطالب مهارات مكتبية مختلفة نحوتنمية قدراته وصقل خبراته القرائية والكتابية والإبداعية .

وهي اي التربية المكتبية ..عملية يقصد بها (سلوكيات)آداب دخول المكتبات وكيفية مسك الكتاب بشكل يحافظ عليه ، مع بعض التنويهات عن تاريخ المكتبات، من اجل تزويد المتعلم بالمهارات المكتبية (الخصائص العملية) التي توفر على مستخدم المكتبة الوقت والجهد للوصول إلى المعلومات ، بتعرفه على مدلولات استخدام الأرقام الصحيحة والكسرية في التصنيف ، وكيفية استخدام الفهارس البطاقية أو الورقية ، والفهارس الآلية ، وكيفية الولوج إلى الإنترنت واستخدام محركات البحث، ..وغيرها من مهارات تعين المستفيدين على استخدام المكتبة ومافيها من أوعية معلومات (سواء عن طريق التملك الفعلي أو عن طريق إتاحة الوصول إليها) .


ويتضمن مفهوم التربية المكتبية ان عملية التجدد فى المعرفة البشرية ونموها الدائم وتطور المعلومات قد ارتبط بالتوسع البالغ فى التعليم ونشر الثقافة،.فلا يكفى لملاحقة هذا التطور العلمى وازدياد المعرفة أن نزيد المقررات الدراسية، أو أن نطيل السنوات الدراسية، وإنما يمكن حل هذه المشكلة بأن نزود الطلبة بمجموعات من المهارات التى تجعلهم يحصلون على ما يريدون من معلومات من المصادر المختلفة، فهذه المهارات هى التى تبقى معهم بعد أن يغادروا التعليم النظامي .

جدير بالذكر انه ليس المقصود من التربية المكتبية أن نحيط الطلبة بعلوم المكتبات على مستوى التخصص (او على مستوى الإعداد المهني) ، ولكن المقصود بها هو تزويدهم بالقدر المناسب والكافي من المعلومات المبسطة عن الأنشطة والخدمات التي تقدمها المكتبة ،ومن المهارات التي تمكنهم من الاستخدام الواعي والأمثل والمفيد للمكتبة وما تحتويه من مصادر تعلم المهارات، والتي تسهم في اكتساب الخبرات التي تساعدهم الاعتماد على النفس وتحمل المسئولية . هذه المهارات والخبرات ضرورية لجميع طلبة المراحل التعليمية من مرحلة الحضانة وحتى المرحلة الجامعية، حيث تسهم في تحقيق مبدأ التعليم الذاتي والمستمر الذي يعد من أهم المتطلبات في التربية المعاصرة .

ينظر إلى موضوع تعليم استخدام المكتبات بأنه تربية مكتبية لها مفهومان: مفهوم خاص يعني المهارات والخبرات المكتبية اللازمة للعاملين في مجال المكتبات ، ومفهوم شامل لا يقصر المهارات على العاملين في المكتبات فقط بل يمتد إلى جميع القراء والباحثين على اختلاف مستوياتهم في القراءة وعلى تنوع مجالاتهم في الدراسة والبحث . 



وفيما يخص نوع المكتبات ،فان التربية المكتبية عملية تربوية تهدف الى تحقيق غرس عادة القراءة والاطلاع لدى الطلبة ، والتعرف إلى المكتبات بأنواعها المختلفة "> مدرسية ـ عامة ـ جامعية .. إلخ[ ، وذلك لاستخدامها والاستفادة من مصادرها في حياتهم الحالية والمستقبلية. 


كما ان التربية المكتبية عملية تهدف الى اكتساب التلاميذ القدرة على البحث في الكتب المرجعية ">القواميس ـ دوائر المعارف ـ الأطالس .. إلخ [ ؛ إتقان مهارات البحث العلمي وإعداد المقال ؛ تنمية القدرة على التفكير الناقد وإبداء الرأي ، بالإضافة إلى بث عادة الاستقلال والاعتماد على النفس وتحمل المسئولية في الحصول على المعلومات من مصادر متعددة . 



وفضلا عن ذلك تعد التربية المكتبية نشاط تربوي يتم بالاشتراك بين المدرسة والمكتبة المدرسية وبالعناصر المشكلة لكوادر هاتين الهيئتين ، للوصول إلى تحقيق الأهداف التربوية، والعمل على تنمية العملية التعليمية من خلال إكساب المهارات المكتبية والقدرة على البحث عن المعلومات، وكذلك تنمية القيم التربوية من خلال ما يوضع من برامج مشتركة بين المكتبة والمدرسة .


ويلاحظ اختلاف طبيعة متطلبات الطلبة من التربية المكتبية في المرحلة الثانوية عن متطلبات المكتبة في المراحل الأخرى وذلك لما يتميز طلبة هذه المرحلة من مميزات خاصة سواء في نموهم الفكري أو العقلي أو النفسي ... الخ 



والامر البالغ الاهمية يتمثل بضرورة وضوح صورة التربية المكتبية والدور الذي تلعبه في وقتنا الحاضر في ظل ثورة المعلومات وحتمية تعليم المتعلم، لأن الاتجاهات الحديثة في التعليم المصغر وتقنيات التعلم (تكنولوجيا التعلم) والتعلم البيئي الواقعي والتعلم الذاتي والتعليم للتمكن (
Mastery Learning) تدعو لإتاحة الفرص أمام الطلبة لاستخراج المعلومات بأنفسهم، سواء أثناء إعداد البحوث والدراسات التي يكلفون بها ،أو أثناء البحث والإجابة على الأسئلة المرجعية التي يقومون بالإجابة عليها في نهاية الدروس، أو المواد الدراسية لتدريب عملي لاستخدام المكتبة التي حتم عليها لمواجهة هذه الاتجاهات ، فأصبح يطلق عليها المسميات التالية : 
■ مركز الأوعية المتعددة (Multimedia center
■ مركز مصادر التعلم ( (Learning resource center
■ مركز المواد التعليمية ( (Instrutional nedio center
■ مركز المعلومات ( (information center
■ المكتبة الشاملة (Comprehensive Library Media center

واجرائيا فان التربية المكتبية يمكن ان تمرفي بناءها بخمس خطوات رئيسية هي: 


■ تحديد الأهداف التربوية نحو التعلم الذاتي والمستمر من خلال معرفة وظائف المدرسة والمرحلة التعليمية ونوعية التعليم عام أو فكري . 

■ اختيار المحتوى والخبرات التعليمية مركزاً على الجوانب المعرفية والوجدانية . 
■ تنظيم المحتوى من العام إلى الخاص ومن الكل إلى الجزء . 
■ طرق التدريس والوسائل التعليمية والأنشطة . 
■ تقديم برنامج للتقويم ، لمعرفة مقدار نمو الطلبة وتقدمهم في سبيل تحقيق الأهداف والقيم في المنهج ، مع تمكين المعلمين والمشرفين من تقويم فاعلية خبراتهم من المنهج والنشاط وطرق التعليم.

من خلال كل ما تقدم,نرى انه يمكننا اعتماد تعريف التربية المكتبية المعتمد من قبل مكتب التربية لدول الخليج والذي ينص على :"إكساب الطلبة المهارات والخبرات المكتبية التى تمكنهم من الاستخدام الواعى والمفيد لمختلف أوعية المعلومات لتحقيق أغراض الدراسة أو البحث أو الاطلاع " لما يمتاز به من الوضوح والموضوعية ، وليكون (جهد الامكان) لغة مشتركة للمربين والمكتبين على حد سواء .


خامسا / اهداف التربية المكتبية : 


يعني الهدف التربوي وصف لنمط السلوك - الادآء- المرغوب كنتيجة لعملية التعليم .تقع أهمية تحديد الاهداف التربوية في أنها تسهم في إيجاد لغة مشتركة بين العاملين في الميدان التربوي, تيسر عملية اتصالهم وتفاهمهم في مجالات عملهم المختلفة, وتساعدهم على اختيار الخبرات التربوية المناسبة لتحقيق هذه الاهداف, كما تساعد على اختيار اوجه النشاط التعليمي المناسبة, وبالتالي اختيار طرق التدريس والوسائل التعليمية المناسبة, وأخيرا فأن تحديد الاهداف ضروري للتقويم السليم . 


وتتصف الاهداف التربوية بكونها :متعددة, متغيرة بتغير الزمان, واختلاف المكان والثقافة . ويمكن تقسيم الاهداف التربوية حسب المستوى إلى خمسة اقسام وهي : 


● مستوى الاهداف العامة التي تركز على نتاجات التعلّم على المدى البعيد, وهي مرتبطة على نحو رئيس بفلسفة الدولة وخصائص المجتمع . وتتصف بالعمومية والشمولية والتجريد .


● مستوى الاهداف المدرسية وهي اكثر تخصصا من المستوى الاول وتشمل الاهداف التعليمية العامّة والخاصّة.


● مستوى الاهداف المنهجية لمرحلة دراسية معينة لحقل دراسي معيّن.


●مستوى الاهداف الخاصة في صف معين . 


● مستوى الاهداف الخاصة بالدرس الواحد، وتسمى « الاهداف السلوكية » التي تركز على نتاجات التعلم على المدى القصير وهي اهداف محددة بصورة دقيقة تتناول سلوكيات أو استجابات الطلبة العقلية والحركية والانفعالية,وصياغةهذه الأهداف من المهمات الاساسية التي يقوم بها المعلم.), فالاهداف السلوكية اذاً عبارات تصف النشاط المتوقع اداؤه من المتعلم بعد مروره بخبرة تعليمية محددة بحيث يمكن ملاحظة هذا النشاط وقياسه. 



وهكذا تصبح الاهداف العامة معايير, يتم في ضوءها تحديد المستويات الاخرى.

ومن هنا يمثل تحديد ووضوح الأهداف بداية الطريق نحو الوصول بالتربية المكتبية لنتائجها المرسومة ، سواء كان القائم بالتربية المكتبية امين المكتبة أو المعلم.
ولا تقتصر فائدة الأهداف على القائم بالتربية المكتبية فقط ،بل يمتد أثرها ليشمل المتعلم لها أيضاً، فإذاما تعرف الطلبة على الأهداف المنشودة فإنهم سيدركون الاتجاه الذي يسير نحوه التعليم وسيزيد ذلك من دافعيتهم وحماستهم للتعلم . 

1.الأهداف العامة للتربية المكتبية :

وفق النظرة الغالبة في الادب التربوي المكتبي ، تعد الاهداف الآتية، اهدافا عاما للتربية المكتبية التي تكون بدورها معايير للمستويات والانواع الآخرى:

■ إكساب الطلبة مهارات استخدام مصادر المعلومات المتوفرة بالمكتبة المدرسية المطبوعة وغير المطبوعة.

■ إكساب الطلبة مهارات استخدام المكتبات على اختلاف أنواعها.
■ تدريب الطلبة على إعداد البحث أو المقال وفق أسس سليمة تمكنهم من التعبير الوظيفى والإبداعى واستخدام مناهج البحث العلمى.
■ تنمية قدرة الطلبة على التفكير بأنواعه بحيث تظهر لديهم الموضوعية والمنطقية وحسن التصرف والترتيب والتتابع والابتكار والإبداع.
■ تنمية قدرة الطلبة على مهارات النقد والتحليل والتقييم والقدرة على التمييز بين الخطأ والصواب وإدراك العلاقات.

2. الاهداف الخاصة للتربية المكتبية :


تركز الدراسات والبحوث السابقة فى مجال التربية المكتبية على مجموعة من الأهداف الخاصة للتربية المكتبية لمستويات وانواع ومجالات متنوعة نوجزها كما ياتي:

■ غرس عادة القراءة والاطلاع لدى الطلبة، وتنمية اتجاهات الطالب وميوله الأدبية وتوجيهها نحو المكتبة والقراءة .
■ التعريف بمركز مصادر التعلم للطلبة وزيادة معلوماتهم عنها لاستخدامها استخداما فعالا.
■ تكامل المكتبة مع المناهج الدراسية.
■ بث ثقة الطلبة في المكتبة وخدماتها وموظفيها .
■ تمكين الطلبة القدرة على البحث في الكتب المرجعية .
■ إكساب الطلبة الاستقلال والاعتماد على النفس في الحصول على المعلومات من مصادرها 
■ تأهيل الطالب نفسيا وعلميا لاستخدام مختلف المؤسسات المعلوماتية.
■ تنمية القدرة على التفكير الناقد وإبداء الرأي.
■ إكساب الطلاب مهارات استخدام المكتبات على اختلاف أنواعها.
■ إبراز المكتبة كمكان محبب للعمل بديلا عن الفصل الدراسي .

■ تشجيع الطلبة على التطلع للمكتبة كمصدر أولي لاستيفاء المعلومات.وخاصة إذا كان الطلبة مكلفين بإنجاز تكليف أو مشروع معين .


■ تحسين موقف الطلبة تجاه المكتبة بتعريفهم بمجموعة الأوعية الترفيهية في المكتبات. 


■ تعريف الطالب بمكونات المكتبة وأسس استخدامها .


■ إكساب الطالب مهارات مكتبية مختلفة نحو تنمية قدراته وصقل خبراته القرائية والكتابية والإبداعي،والاستفادة من مصادرها في حياتهم الحالية والمستقبلية.


■ اكتساب التلاميذ القدرة على البحث في الكتب المرجعية (القواميس ـ دوائر المعارف ـ الأطالس) .


■ تحمل المسئولية في الحصول على المعلومات من مصادر متعددة.


■غرس عادة القراءة لدى الطلاب وشغل أوقات فراغهم.


■ رفع قدرات الطلاب اللغوية التعبيرية والكتابية.


■ استثمار المواهب والميول العلمية والادبية . 


■ تنمية قدرات الطلاب على الفهم والاستيعاب.


■ غرس هواية ارتياد المكتبات في نفوس الطلبة.


■ غرس حب اقتناء الكتب وإيجاد المكتبات الخاصة.


■ إكساب الطلبة ألواناً جديدة من المعرفة والثقافة.


■ التعود على الاعتماد على النفس في الرجوع إلى المعلومات من مصادرها.


■ التعرف على المكتبات بأنواعها (مدرسية ـ عامة- جامعية.. إلخ) وذلك لاستخدامها في المجالات المطلوبة .


■التعريف بمبادئ التصنيف والفهرسة.


■ التعريف بمحتويات المكتبة ونظمها.


■ إعداد المواطن المثقف وتشجيعه على الثقافة الدائمة واستخدام مختلف مصادر المكتبة.


¬¬¬ سادسا / مجالات التربية المكتبية :


تتضمن التربية المكتبية مجالين هما:


■ المجال الاول : التعرف على المكتبة وخدماتها:

الهدف من ذلك هو تعريف المكتبة المدرسية وخدماتها للطلاب وعقد ألفة دائمة بينهم وبينها بحيث تزول الحواجز التى تمنعهم من استخدامها والانتفاع بخدماتها، ويتم ذلك باتباع الطرق الآتية:
1-إحاطة الطالب علماً بمبنى المكتبة وأقسامه والوحدات التى يتكون منها والمكان المخصص
لكل خدمة من خدماتها.
2-تعريف الطالب بخطة تنظيم مصادر المعلومات المطبوعة وغير المطبوعة.
3-إعلام الطالب بمجموعات المصادر التى تقتنيها المكتبة المدرسية.
4-تعريف الطالب بالخدمات التى تقدمها المكتبة مثل إجراءات الإعارة الخارجية وشروطها، ساعات فتح المكتبة المدرسية، خدمة المراجع.
■ المجال الثاني: التعليم الببليوجرافى :
ويدخل في إطار التربية المكتبية التوجيه الببليوجرافي BIBLIOGRAPHIC INSTRUCTION وهو نشاط يشمل كل العمليات المتعلقة بالمعلومات الأساسية عن الإعداد الببليوجرافى للمواد، ومـن الطبيعى أن يتحدد مستوى المعلومات بالقدر الذى يمكن الطالب من استخدام المكتبة المدرسية استخداماً صحيحاً ومن هذه المعلومات ما يلى: 

1 - بطاقات الفهارس وبياناتها ، فهرس المكتبة ترتيبه الهجائى أو المصنف.

2 - كيفية الوصول إلى الكتب المطلوبة باستخدام الرقم الخاص.
3ـ ترتيب الكتب على رفوف المكتبة.
4 - الكتب المرجعية العامة وكيفية استخدامها والمعلومات التى تحتويها.
5 - مصادر المعلومات – المطبوعة وغير المطبوعة – المتاحة بالمكتبة المدرسية.

■المجال الثالث : التعرف على مصادر المعلومات المتاحة في المجتمع.


سابعا / أهمية التربية المكتبية :


تزود التربية المكتبية الطلبة بمهارات تمكنهم من التعلم الذاتي ، فضلا عن مواصلة تعلمهم فى مختلف مراحل التعليم وما بعد فترة التعليم الرسمى ( أى التعلم المستمر).


وقد شهدت السنوات الاخيرة بعض مظاهر الاهتمام البالغ بالتربية المكتبيـة ، نذكر منها على سبيل المثال :

■ النمو المتزايد لأدب ( التربية المكتبية ) فى الفكر المكتبى والتربوى بحيث يستطيع المشتغلين فى الحقل المكتبى أو التربوى العثور على مئات الأعمال الخاصة بالتربية المكتبية فى الببليوجرافيات التى تم بحصرها.
■ تتعدد المؤتمرات والندوات والحلقات الدراسية والورش الدراسية لبحث موضوع التربية المكتبية وما يتصل بها من موضوعات، سواء على المستوى القومى أو الإقليمى أو الدولى. بل أن هناك مؤتمرات تعقد سنوياً بصفة منتظمة، ويمكن ان نذكر هنا مؤتمر هام عقد تحت مظلة دولية يمثلها الاتحاد الدولي لجمعيات المكتبات ( IFLA ) بمدينة شيكاغو بالولايات المتحدة الامريكية خلال عام1985. اماعلى مستوى الوطن العربيفقد انعقد المؤتمر الذي نظمه مكتب التربية لدول الخليج عام1984 في الرياض .

■ وعلاوة على ذلك، أوصت اللجنة الدائمة لتطوير المكتبات المدرسية فى تقريرها الصادر عام 1985 بالتوصيات التالية (على ضوء مؤتمري المكتبات المدرسية عامي 1982،1987 في مصر):

- تخطيط منهج متكامل للتربية المكتبية يشتمل على المهارات التى يجب إكسابها للطلبة فى جميع المراحل التعليمية لزيادة فعالية استخدام المكتبة ومصادرها، ويتم تدريس هذا المنهج خلال حصة المكتبة.
- إعداد دليل لطلبة المرحلتين الإعدادية والثانوية، وما فى مستواها يوضح كيفية الاستفادة من الخدمات المكتبية المتاحة فضلاً عن مصادر المعلومات.
■ كما أوصى المؤتمر القومى لأخصائى المعلومات والمكتبات والأرشيف الذى عقد بالقاهرة عام 1998 " بالإسراع بإدخال مقرر التربية المكتبية إلى المدرسة المصرية حتى يتعود الطالب على استخدام المكتبات: 


- تكوين المجتمع القارئ. 

- تدعيم العملية التعليمية والتربوية.
- تدعيم الوحدة الوطنية.
- امتداد تأثيرها لأفراد الأسرة.
- تزويد الطلبة برصيد دائم من الكتب المتنوعة للوفاء بالاحتياجات التربوية والتعليمية والثقافية التي تتوزع على مجموعتين أساسيتين من الكتب التي يصدرها الناشرون :
المجموعة الأولى : مجموعة كتب المراجع والكتب الموضوعية التي تخدم وحدات المناهج الدراسية.
المجموعة الثانية :مجموعة الكتب اللازمة للقراءة الترويجية ولتنمية الهوايات وتذوق الآداب.

■ وجاء في توصيات اخرى التأكيد على تنمية اتجاهات وعادات وميول مرغوب فيها تربوياً وأخلاقياً منها:

- احترام النظام والقوانين.
- التعاون في مجال النشاط الجماعي.
- تقبل المسئولية في العمل.
- توزيع المسئولية في العمل الجماعي.
- النقد والنقد الذاتي.
- القراءة الحرة المثمرة بما يشبع تنمية الميول في نواحي القراءة والاتجاهات وعادات التفكير العلمي وتعويدهم علي البحث.
- تقدير العمل المتقن.
- الكتب ودورها في عملية التثقيف.
- استثمار أوقات الفراغ بنشاط هادف.






ثامنا / مبررات التربية المكتبية :

تدخلت عدة أسباب ومتغيرات لتثبت أهمية التربية المكتبية ولتدفع خبراء المكتبات والتربية لوضع مناهج وبرامج التربية المكتبية لإكساب الطلبة مهارات استخدام المكتبة المدرسية ومن هذه المتغيرات هى:
■ ثورة المعلومات:
سببت ثورة المعلومات تضخم هائل وزيادة مستمرة فى كم ونوع ما ينشر من مصادر المعلومات والتعقد الموضوعى لهذه المعلومات مما جعل الحاجة ملحة لقيام الطلبة بأنفسهم باستخدام هذه المصادر على اختلافها مما يتطلب اكتساب مجموعة من المهارات المكتبية يستطيع الطلبة من خلالها التعامل مع مصادر المعلومات بسهولة ومن أجل ذلك فقد أصبح تعليم استخدام المكتبة ضرورة ملحة فرضها عصر المعلومات.
■ عدم الدراية باستخدام المكتبة ومصادرها يبعد الطلبة عنها:
إن عدم قدرة الطلاب على استخدام المكتبة المدرسية باستخدام الفهارس ونظام التصنيف وعدم قدرتهم على الاستفادة من مصادر المعلومات المختلفة فى مقدمة أسباب عدم إقبال الطلبة على الإفادة من المكتبة المدرسية.
■ تحقيق مفهوم التعلم الذاتى والتعليم المستمر:
تعد التربية المكتبية هى الطريق الرئيسى إلى التعلم الذاتى حيث تهتم بإكساب الطلبة المعارف والمهارات المكتبية اللازمة لاستخدام كافة مصادر المعلومات استخداماً يساعدهم على الحصول على المعلومات التى يتطلبها الموقف التعليمى.
■ تدعيم الروابط بين المكتبة المدرسية والمدرسة:
توفر التربية المكتبية التفاعل والترابط بين ما يدور فى الفصول الدراسية من مبادئ وقواعد ومفاهيم وبين المكتبة وما تقدمه من مهارات وخبرات متنوعة. كما يدعم دور المكتبة المدرسية باعتبارها جزءًا لا يتجزأ من العملية التعليمية إذ ينبغى أن يتركز الإسهام الإيجابى لها فى تعليم الطلبة كيفية الإفادة من مقتنياتها إلى أقصى حد ممكن وذلك من شأنه أن يساعد على تحقيق الأهداف التعليمية للمدرسة والقضاء على العزلة التى تعيشها المكتبة المدرسية داخل المدرسة.


خاتمة:

يوضح الاستعراض السريع والموجز السابق للاطار المفاهيمي للتربية المكتبية ان هنالك تحديات في عالم الواقع التربوي ، تحتاج الى المزيد من البحث والدراسة والعمل ،وذلك لاعطاء المكتبة حقها الحضاري والعلمي والاجتماعي ، لتاخذ دورها الخطير في التقدم . وينبغي ان تتركز الاولوية على الجانب المعرفي للتربية المكتبية وذلك نحو تطوير الكفايات وتعميق الاتجاهات الايجابية ، مدركين ان العمل شاق وطويل للارتقاء بالحياة المكتبية الى المستوى المطلوب . وان الثقل الاكبر في هذا المجال يقع على عاتق المربين والمكتبين على حد سواء . 



المصادر


1.
 إبراهيم, محمد عبد المنعم,وآخرون,1990, كتاب المعلم لمادة العلوم للصف الثالث الابتدائي،الجزء الأول ط 1, منشورات مكتب التربية العربي لدول الخليج/ المركز العربي للبحوث التربوية لدول الخليج, شركة الشرق الأوسط للطباعة المحدودة, بغداد, العراق .

2. مبارك, بديع محمود, 1988, الفلسفة والأهداف السياسية التربوية,المديرية العامة لتربية الانبار، الإعداد والتدريب, الانبار, العراق .



3. حسب الله، سيد ، و الشامي ، أحمد محمد، 2001، الموسوعة العربية لمصطلحات علوم المكتبات والمعلومات والحاسبات . المكتبة الأكاديمية ، القاهرة، مصر.


4. الجعفري ، ماهر اسماعيل ،1998، التربية البيئية، وزارة التربية ، معهد التدريب والتطوير التربوي، مطبعة وزارة التربية ،بغداد ، العراق.


5. خليفة ، شعبان عبد العزيز ،2002 الكتب والمكتبات فى العصور الحديثة : المكتبات فى الغرب المتألق ، ط ،1 الدار المصرية اللبنانية ، القاهرة ، مصر .


6. خليفة ، شعبان عبد العزيز ، 1994 ، بناء وتنمية المجموعات فى المكتبات ومراكز المعلومات : دراسة فى الأسس النظرية والتطبيقات العملية . دار الثقافة العلمية ، الإسكندرية ، مصر.



7. خليفة،شعبان عبدالعزيز، 1974، التربية المكتبية..أساس ثقافة الشعوب، في مجلةالمكتبات والمعلومات العربية س7 ،ع1 ، ، القاهرة ، مصر .



8. خليفة،شعبان عبدالعزيز ، واخرون، 1996، التربية المكتبية لتلاميذ المدرسة الابتدائية ( دليل المعلم) ، وزارة التربية والتعليم،القاهرة، مصر.



9. علي ، أسامة حامد ،2001، مكتبات المدارس الثانوية : دراسة نظرية وتطبيقية ، دار الثقافة العلمية ، الإسكندرية، مصر .

10. سالم، عمار ابراهيم،2006،المكتبات المدرسية في مدينة بغداد : دراسة ميدانية مع نموذج مقترح مطور ، رسالة ماجستير، الجامعة المستنصرية ،بغداد، العراق 


11. السالم،سالم محمد، 2001،الدور الثقافي والتربوي لمكتبة الطفل في مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية ، مج7،ع1 ابريل ، الرياض ، المملكة العربية السعودية.




12. سكولستك، 2009 ، مكتبيتي العربية ، مكتبة الصف، دليل المعلم للصف الثالث الابتدائي، منشورات مؤسسة
SCOLASTIC)) ، نيويورك، الولايات المتحدة الامريكية .
13. سلامة، حسن علي ،2005، اتجاهات حديثة في تدريس ا لرياضيات ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، الفاهرة ، مصر . 

14. السويدان ، ناصر محمد،1996، المكتبات المدرسية في دول الخليج العربية : واقعها وسبل تطويرها ، مكتب التربية العربي لدول الخليج ، الرياض، المملكة العربية السعودية .


15. شحاته . حسن سيد و عبدالهادي ، محمد فتحي و عبدالشافي، حسن محمد ، 1999، أدوار المكتبة المدرسية في خدمة المناهج الدراسية في : المكتبة المدرسية ودورها في نظم التعليم المعاصرة، الدار المصرية اللبنانية، ص 131 –151 ، القاهرة ، مصر.



16. شرف الدين ، عبد التواب ،1985، الاتجاهات المدنية في المكتبات العربية، دار العربي للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.



17. شريف ،محمد عبد الجواد ،2011، تدريس حصة المكتبة في ظل التقويم الشامل والأنشطة التربوية طبقاً للقرار 313 لسنة2011، دار العلم والايمان ،القاهرة، مصر .


18. الصبحي ،حميدة عبيد . 1415هـ / 1995م ، التخطيط للتربية المكتبية : دراسة من واقع حاجات مدارس المرحلة الابتدائية التابعة للرئاسة العامة لتعليم البنات. 154ص ، رسالة ماجستير ، جامعة الملك عبدالعزيز ، كلية الآداب والعلوم الإنسانية ، قسم المكتبات والمعلومات ،جدة ،المملكة العربية السعودية . 



19. عبد الشافي، حسن محمد، ،1993،المكتبة المدرسية الشاملة، مصادر التعلم، مؤسسة الخليج العربي ، القاهرة، مصر.

20عبد الشافي، حسن محمد، 1992، مجموعات المصادر بالمكتبة المدرسية : البناء ......والتقييم ......والتنمية . ، الدار المصرية اللبنانية ، القاهرة ، مصر.

21عبدالهادي ، محمد فتحي،2003، الإنتاج الفكري العربي في مجال المكتبات والمعلومات 1997 – 2000م . مكتبة الملك فهد الوطنية ، ـ الرياض ، المملكة العربية السعودية.



22كاظم ، مدحت ، وعبد الشافي ،حسن محمد، 1993 ،الخدمة المكتبية المدرسية : مقوماتها .تنظيمها. أنشطتها : ط4 ، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة، مصر.


23. الكبيسي، عبدالواحد حميد ثامر ,2008, طرق تدريس الرياضيات, اساليبه, امثلة ومناقشات, مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع, عمّان الاردن.


24.الكبيسي، عبدالمجيد حميد ثامر ،2011،التربية السكانية :المفاهيم ، الاهداف ،المحتوى،منحى النظم،المنهجية ،التقويم ،مكتبة المجتمع العربي للطباعة والنشر والتوزيع ،عمان ، الاردن.


25.الكبيسي، عبدالمجيد حميد ،2012، التعليم والتدريب في الاطار التربوي، مديرية الاعداد والتدريب ف محافظة الانبار ، الانبار ، العراق .


26.شرف الدين ، عبد التواب ،1985، الاتجاهات المدنية في المكتبات العربية، دار العربي للنشر والتوزيع القاهرة، مصر.


27الهاشمي, عبد الرحمن عبد والدليمي , طه علي حسين, 2008, استراتيجيات حديثة من التدريس, دار الشروق للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.


18. الهجرسي ، سعد محمد،1974،. التربية المكتبية للتلاميذ والطلاب . المفهوم النظري والتجربة المصرية ، في صحيفة المكتبة س 26، ع 3 (مايو 1974م)، ص 14-21، القاهرة ، مصر .





29.
Senecal,Kristin S. & Fratantuano, Micheal J, 1994 . Active learning : A useful Technique for Freshman Library 28.Instruction .College & under graduate libraries ._ VoI 1, no2, . pp-139-150 


30.
Merchant L. Hepworth M.,2002, Information literacy of teachers and pupils secondary schools ,Journal of librarianship and information Science ._ Vol 34, no 2 (June2002).

31.
Hill,Noelone,1985,Teachers,Information and the school library,IFLA General coference- Chicago,US.

32.
http://www.abegs.org/Aportal/Article/ShowDetails?id=5311 موقع بوابة مكتب التربية العربي لدول الخليج
33. http://altadreeb2010.blogspot.com/2011/11/blog-post.html التدريب 

-----------------------------------------------


د.عبدالمجيد حميد ثامر الكبيسي


يمكن مشاهدة الموضوع ايضا في  الرابط الآتي:



الاثنين، 5 أكتوبر 2015

أ. مصطفى رياض علي العجيلي :The Dominance of Transcendentalism in F. Scott Fitzgerald's Early Fiction الجزء الثاني


السبت، 10 نوفمبر، 2012
The Dominance of Transcendentalism in F. Scott Fitzgerald's Early Fiction






The Dominance of Transcendentalism 
in F. Scott Fitzgerald's Early Fiction: 
The case of  This Side of Paradise.

CH 2


BY
 M. Mustafa  Riad   Al ajeely  

                                                                      

 أ. مصطفى رياض علي العجيلي
   مدرس اللغة الانكليزية في  ثانوية صلاح الدين للبنين/ الانبار 
(ماجستير في  الادب الانكليزي)



This Side of Paradise (1920) is the climax of Transcendentalism in Fitzgerald's early fiction.
     Transcendentalist aspects in this novel are the emphasis that good solution to human problems lies in the free development of individual emotions, by 'Reason' the people can be 'insight', the emphasis on self- reliance and individuality, the neglecting of social principles and rely on 'Reason', individual should reject the authority of Christianity and gain knowledge of God through insight and protest against materialism of American society. As well as romanticism and idealism are a part of Transcendentalism.
     This Side of paradise, which is considered the first novel of F. Scott Fitzgerald, written in 1920. The novel that launched F. Scott Fitzgerald's career as a writer.
     ''The novel is much more than a sensation, however; it is a landmark in modernist fiction that challenged literary tradition and helped give a voice to a younger generation shocked by the horrors of Word World I.''1
     An admittedly self- obsessed portrait of the 'egotist' Amory Blaine and his intellectual development. See here the phrase, 'intellectual development' which considers one of the major principles of Transcendentalism. Also, this feature itself is predominant inside the protagonist character of the novel who is Amory Blaine.
     Fitzgerald's novel is also a portrait of his own artistic development that led to his emergence as an author now considered perhaps the most important American modernist writer. Widely criticized as a haphazard collection of short stories that fail to cohere as a whole, This Side of Paradise does reveal some naivety in its young author, but its unique structure is also a vital part of what makes it a challenging and innovation text.
     ''In the early 2000s it was recognized as an enormously influential and compelling novel by an emerging legend of American literature.''2
     In the story of Amory Blaine, an idealistic youth in pursuit of an ideal, idealism is a form of Transcendentalism, therefore Amory Blaine is an idealistic.

     ''Fitzgerald explored the themes and characters and experimented with the narrative strategies and techniques that define his vision and characterize his style.''3
     This Side of Paradise, like the majority of first novels, is not without its flaws and weaknesses. Yet its importance to Fitzgerald's development as a writer is undeniable, and it is 'valuable' as biography Jeffery Meyers observes; ''both as autobiography and as social history.''4
     Moreover, with this novel that made his name synonymous with the Jazz Age, Fitzgerald staked claim to territory that simultaneously nurtured and constrained his literary career. A decidedly autobiographical novel,
     This Side of Paradise, ''recounts the life of Amory Blaine from his wealth and pampered childhood through prep school and Princeton, charting the courses of his moral education, sexual awakening, and romantic disillusionment with life.''5
     We confirm these features above are closely related to the Transcendentalism aspects. Amory, a 'romantic egotist' has a fine sense of his own immense possibilities and believes that a great destiny a waits him.
     His heightened conception of self, however is both his best and his worst quality, providing him with a sense of mission but also convincing him of its easy attainment.
     ''Expulsion from college and rejection by the woman he loves eventually lead Amory to discover that his dreams are not enough to ensure his desires, and he grows disillusioned with life.''6

     Yet that disillusionment does not cause Amory to lose faith in himself, and the novel ends as it begins- with Fitzgerald's 'romantic egotist' in pursuit of his great destiny, beginning yet again the eternal quest that will define his life and existence.
     Transcendentalism's features appeared in Amory's character. He is the main character of the novel in the process of becoming a 'personage', Amory is chiefly characterized by his intense self- obsession and egotism. He changes markedly in the course of the plot, growing from a superficially clever and pretentious boy to much more profound thinker, but his egotism remains his defining characteristics.
     His affair with the four young women of the novel, as well as his relationships with other adults and friends, are in many ways important to him only as they affect and influence his own development and desires.
     ''Physically good-looking, but not conventionally so, and known for his 'penetrating green eyes'.''7
    Amory is very successful with young women and consistently manages to intrigue them. By the time of his relationship with Eleanor, however, Amory is not sure if he is able to love again after Rosalind affected him so deeply.
     Much of his taste for enigmatic and unobtainable women goes back to his unconventional relationship with his charming indulgent, but often absent moth.
     Like his mother relationships, ''the young women in Amory's life represent the stages of his intellectual artistic, and religious development, and they reflect that his own changing opinions and beliefs become more substantial as he reads more and explores himself more thoroughly.''8
     He retains something of an inability to persist in his endeavors, however, just as he remains an ambitious, and romantic dreamer.
     ''Amory has become known as a Fitzgerald- type character, an elitist, ambitions and daring youth of Jazz Age based on the author himself.''9
     Therefore, I can prove that Amory is a Transcendental, because he adopted and followed the Transcendentalism's aspects and ideas, like;  his intellectual and emotional changing in his personality, free thinking, romantic dreaming, changing opinions and rely on 'Reason'.
     This Side of Paradise has two main subjects in the text; the first subject called book one which is: 'the romantic egotist' and book two called: 'the education of personage'.
     In both books, Transcendentalism are clearly appeared inside them. According to the following explanations of the two books; The novel opens with a description of Amory Blaine's mother Beatrice and her exciting life of travel with her son Amory until his appendix bursts on a ship to Europe,
     And ''He is sent to live with his aunt and uncle in Minneapolis, Minnesota. While in private school there, Amory kisses Myra St. Claire on the cheek and takes on various elitist values before Beatrice gives in to his request to go to a boarding school.''10
     After enrolling at the school, where he is unpopular because of his arrogance. Amory meets his friend and mentor Monsignor Darcy.
     ''Amory is more popular during his second year because he succeed at football and as a writer for a school paper, and he decides to enroll at Princeton University.''11
     At Princeton, Amory once again gradually becomes a social success by acting in plays and writing for the college newspapers,    and, ''he meets some of his most important friends, such as; Kerry and Burne Holiday, and Tome D'Invilliers.''12
     ''he travels back to Minneapolis to meet his first love, Isabelle Borge, at a 'petting party' for upper class daughters.''13
     They exchange long letters while Amory is at Princeton with his elitist group of friends. Then, coming back from a night out in New York, ''Amory is shocked and dismayed to see his friend Dick Humbird die in a car accident.''14
     ''When he next sees Isabelle at the prom, they quarrel and Amory leaves her.''15
     This is followed by Amory's discovery that he has failed math and therefore will be expelled from the editorial board of the college paper. Amory's father then dies suddenly, ''but this does not affect Amory deeply, and it leaves him with an inheritance despite his father's somewhat ineffective investments.''16
     After returning to Princeton, ''Amory encounters a disturbing and devilish man with 'queer feet' who terrifies him and from whom he flees through the streets of New York.''17
     During Amory's find two years of Princeton, many of his peers, especially Burne Holiday, begin to challenge the social institutions and traditions of the college, but Amory does little himself.
     ''He falls in love with his third cousin, Clara page.''18 but this comes to nothing, Amory begins to be more interested in poetry at Princeton, but then the United States enters World War I and Amory enlists in the army.
     ''This is followed by the novel's 'Interlude' which consist of a letter of advice to Amory from Monsignor Darcy and a letter to Tom from Amory with a plan to meet in New York after the war.''19
     ''Book two beings in a format of a play to introduce Rosalind Connage, the sister of Amory's Princeton friend Alec..''20
     Amory and Rosalind immediately fall in love, and become consumed with each other, ''but their relationship is doomed.''21 because Amory is poor and without prospects, and Rosalind leaves him for the rich Dawson Ryder. Devastated, Amory falls into an alcoholic stupor, quits his job at New York advertising agency, and dwindles his inheritance money.
     He does begin to write and read more, however, and ''he discusses philosophy and literature with his roommate Tom, but soon Tom must go home because his mother is ill, and they sell the apartment.''22
     After narrowly missing Monsignor Darcy in Washington, ''Amory travels to Maryland to stay with an uncle and while there he meets Eleanor Family.''23
     An intelligent and passionate girl from an old Maryland family with whom he begins a relationship. They discuss philosophy and literature, and they develop a bond that lasts long afterwards in the form of poems they send to each other.
     But, ''Amory is still affected by his relationship with Rosalind..''24

     Then he leaves Eleanor in a rather bitter mood. The next scene shifts to a party in Atlantic city, after which Amory wakes up in a hotel room he was supposed to be sharing with Alec Connage to discover that Alec has illicitly brought a girl back to the room and two house detectives are banging on the door to find them.
    ''Amory makes a 'sacrifice' of himself in order to save Alec's reputation.''25 then he discovered in the paper that Rosalind has been married and Monsignor has suddenly died.
   ''The last chapter of the novel describes the Amory's intellectual convictions during his attempt to walk from New York to Princeton.''26
     On the way, hi is picked up by a 'big man' who is revealed to be the father of his college friend Jesse Ferrenby, and with him and his companion Amory argues about socialism and the radicalism of his generation.
    ''Amory then leaves theme and reflects on religion, philosophy, politics and literature.''27
     Unsure about precisely what he believes or where exactly he should go with his life. As he exclaims in the last line of the book, ''I know myself; he cried, but that is all….''28
     So that, Transcendentalism's features and ideas are aroused widely in the events of the novel and much adopted by the main character of the novel; Amory Blaine, features such; changing intellectuality, romanticism, free thinking and the like..
     Although, Fitzgerald's novels may seem less shocking now, it created a sensation when it was published because of its representation of a younger generation that perceived itself as departing entirely from the tradition of the generations before it.

     ''Amory's vanity and egotism, his flirtatious affairs with young women, his startling ideas such as about socialism, and his vague   contempt for nineteenth century tradition all struck a chord with a generation that blamed their parents, for example for the horrors of World War I.''29
  ''This generational conflict was one of the key motivation for the modernist literary movement, which adopted by Transcendentalism in United States.''30
     In This Side of Paradise, the intellectual and aesthetic aspects of Transcendentalism are first revealed by Burn Holiday, who inspires many of Amory's own convictions against nineteenth century traditions. And Amory's meditations and convictions in 'The Egotist becomes a personage', although many critics have noted that they are not necessarily well informed or even coherent, are nevertheless something of an intellectual manifests to for his generation.
      As Amory says while he is arguing with Mr. Ferrenby about socialism, ''I'm a product  of a versatile mind in a restless generation.''31
     While his specific intellectual theories of Transcendentalism are unclear, and for example; ''Amory does nothing but dabble without conviction in socialism.''32
     This wavering is consistent with Amory's previous statement: ''I'm in love with change and I've killed my conscience.''33
     Such a demand for a progress a way from the pervious generation without a clear view about the direction that this progress should take led to criticism of the novel such as that Edmund Wilson in his essay; 'F. Scott Fitzgerald':

''In short, one of the chief weakness of This Side of Paradise is that it is not about anything: its intellectual and moral content a mounts to little more than a gesture- a gesture of indefinite revolt.''34
     Whether this revolt was 'indefinite' however, it moved and excited many readers, and was key in defining Fitzgerald as a spokesperson for his generation.
''Amory's vanity, narcissism, and Transcendentalism is more than a character trait; it is an emblem of the theme of 'egotism' that pervades Fitzgerald's novel.''35
     When Amory says that he is an egotist, he does not simply mean that he is self- absorbed; he is revealing an essential philosophical Transcendental trait of the novel, which is that the self is all important. He best express this idea in the final chapter of the novel, 'the egotist becomes a personage' with statements such as; ''this selfishness is not only part of me. It is the most living part.''36
     Like many people in his generation feeling cut off from tradition and drastically changed after World War I, Amory comes to think that his self is in a sense, all that he has. This idea, which is common in other important modernist texts; ''such as Ezra Pound's famous magazine, the egoist is influenced by Freudian psychology.''37
     By the modernist generation's disavowal of past traditions and by the individualism that was a part of Transcendentalism notion. Often however, ''Fitzgerald is also critical and satirical of Amory's egotism, and he certainly mocks its more superficial form of vanity, a trait that characterizes Amory's youth as well as his first love Isabelle.''38

     The egotism and snobbishness of many aristocrats in the novel is also something that Fitzgerald alternatively ridicules and admires. By the end of the novel, it is not necessarily clear whether Amory fully embraces egotism, although he does seem to recognize its valuable artistic and intellectual aspects of Transcendentalism.
     Throughout, This Side of Paradise, ''Amory encounters social hierarchies, aristocratic families.''39 elitist standers of behavior, and vast amounts of wealth that allow a unique insight into the American upper class in the first two decades of the twentieth century.
     Since Amory is an elitist himself, he is continually coming into contact with the institutions and practices of upper class families such as Connages, and upper class institutions such as Princeton university. Fitzgerald offers a through satire of the vanity and hypocrisy of the aristocracy (such as when Rosalind rejects Amory for a wealth husband.) at the same time as, ''he suggests its enormous allure in the form of Beatrice Monsignor Darcy, and Rosalind despite their faults.''40
     His satire of the 'petting party' in which young upper class girls kisses and makes promises to a variety of men, was particularly shocking to the aristocracy, as was his ridicule of various Princeton clubs and elitist hierarchies.
     (Transcendentalism is a plaiting of Romanticism.) There we can see romanticism is widely appeared in This Side of Paradise. Romanticism is clearly appeared in Amory's four love relationships with four women. But he failed with them all, because of  his emotional and intellectual development in his life as well as class distinctions in that society. So that, he failed with all his relationships, but he actually lives live relationships with certain ladies.
''Amory's first love with Isabelle Borge.''41. she is capable of very strong, very transient, emotions, ''He travels all the way to Minneapolis to see her at a 'petting party'.42
     During which they flirt and begin a relationship of passionate letter writing until they fall out when she comes to Princeton prom. Isabelle is something of an actress and fits in well with the vanity of Amory's pre-war Princeton period because, ''she is quite vain herself.''43. nevertheless, she and Amory make an exciting couple during their relationship, and she enchants Amory as much as she infuriates him.
     ''Amory's second love with Rosalind Connage.''44. Which considers the most important and intense love in the novel. Rosalind is an extremely striking character. Her long description shortly into the first chapter of 'Book Two', beginning; Rosalind is – utterly Rosalind, emphasizes that all men fall in love with her except those that are afraid of her claims that she is not spoiled despite her selfishness and states that:
''all criticism of Rosalind ends in her beauty.''45
     She is spontaneous and intriguing, and her treatment of men in some ways represents a new type of liberated woman, since she explains, she toys with men and leaves them as male lovers always used to do their female partners in the past.
     Because, of this pattern, Rosalind very frequently devastates men by leaving them and, ''there is much foreshadowing to her abandonment of Amory for the rich Dawson Ryder.''46
     Nevertheless, Rosalind seems entirely absorbed with Amory, as he is with her during their brief and intense romance.
''She seems to agonize over her decision to leave Amory because he is too poor.''47 She does not suffer from it later as he does.
     ''Amory's third love with Clara Page.''48 She is a poor widow with two children and has led a 'hurried life', but ''she is nevertheless charming and delightful and everyone treats her with respect.''49
    Because of the vast 'goodness' that he sees in her and her ability to bring out a different side of his narcissistic personality.
   ''Amory proposes marriage to her. Clara brushes this off, however, and they lose touch with each other at the beginning of the war.''50
   ''Amory's four love and final one in the course of the novel with Eleanor Ramilly.''51
     She is associated with wildness and nature. From a very old Maryland family Eleanor was brought up in France and is an extremely intelligent and well- read person who is intellectually challenging to Amory.
''She describes herself as a 'romantic little materialist' and has an inclination towards paganism in thought and literature.''52
     Although her appearance is unclear at first she is eighteen years old and beautiful with pale skin and green eyes. She and Amory later write poems to each other, but ''their relationship ends when Amory leaves Maryland.''53
     Therefore, romanticism aspects are clearly and widely appeared in this novel. We know that, Transcendentalism is a form or a reflection of romanticism. So, Transcendentalism is clearly appeared in Amory's four love relationships. But these relationships never success, for certain reasons; Amory's egotism, class distinction, materialism, and Amory's intellectual and emotional development.

     There are much Transcendentalism's features that cohesion between Amory Blaine and Monsignor Darcy. We are going to see in coming paragraphs, there is a Transcendental relationship between Amory and Monsignor.
     Monsignor, an influential and successful priest in the catholic hierarchy, is ''Amory's confidant and father figure.''54
''He was Beatrice's passionate lover in his youthful romantic days.''55
     But when she abandoned him for the rich Stephen Blaine, Monsignor began his career in the priesthood. Because of his charm and ability to be adored by everyone.
''Father Darcy earns the little 'Monsignor' which is a general term of influence in the catholic church and tells Amory before his sudden death towards the end of the novel that he will soon become a cardinal.''56
     Monsignor exerts a great influence over Amory, and they are very close because of their many similarities, including their elitism and their taste in philosophy and literature.
     Amory and Monsignor get along immediately when they meet during  Amory's first year at ST. Regis and discover an intense affinity with each other. Their relationship remains close enough for Monsignor to constantly compare their similarities and even write that he considers Amory the 'reincarnation' of himself.
     Monsignor's description of a recurring dream of his in a letter to Amory during the novel's 'Interlude' is particularly enlightening on this issue:
''I've  enjoyed imagining that you were my son, that perhaps when I was young I went into a state of coma and begat you, and when I come to, had no recollection of it's the paternal instinct, Amory- celibacy goes deeper than the flesh. Sometimes I think that the explanation of our deep resemblance is some common ancestor.''57
     Not only does this dream reinforce Monsignor's significance as Amory's father figure; it helps to establish the idea that Amory's deep connection to Monsignor has been passed down from an ancient tradition of spiritual, intellectual, and artistic ideas. See here the Transcendentalism's aspects are distinctly appeared.
     Later, ''Monsignor and Amory's relationship became to breaking down.''58 because the growing of Amory's ideological specifically in religion against Monsignor's beliefs. Here is the turn point of Amory's intellectual development toward religion.
     Fitzgerald is very purposefully uses the image of a catholic priest to represent the separation and therefore firmly connects it to a rejection of his faith.
     Indeed, ''The author's agenda is much more radical than the satire and frankness about upper class America that offended many readers, because he is rejecting the very basis of christen faith and replacing it with a boundless egotism like Amory has.''59
As Fitzgerald goes on to discuss more overtly in the form of Amory's thoughts and conclusions in 'the egotist becomes a personage' as far as the modernist egoist is concerned.
''Religion has no place in the philosophy of the younger American generation.''60
     Therefore, we can approved that Transcendentalism's features and ideas are appeared; when Amory's rejects the authority of Christianity. Transcendentalism adopted in its implementation that; individuals should reject the authority of Christianity and gain knowledge of God through insight (Reason).
   Therefore Amory's rejects the puritan religions attitudes according to F. Scott Fitzgerald's demonstration.
''In both style and form, This Side of Paradise  is Fitzgerald's novel of Transcendentalism apprenticeship.''61
     In it the novice writer is clearly striving to demonstrate both his technical virtuosity and his seriousness of purpose. To display his mastery of literary form, for instance, ''Fitzgerald creates a novel that is a pastiche of poems letters, lists, and even a play in three acts embedded within a prose narrative.''62
     At times the novel's style is almost cinematic. ''chapters are divided by subheadings such as 'snapshots of the young egotist' and 'the superman grows careless'''63,
      That function as subtitles to what could very well be a new sred about the life of a famous person. The effect of these various  narrative strategies is startlingly original and unabashedly exuberant, conveying the brash self- reliance of both Fitzgerald and his fictional hero. It conveys as well a youthful enthusiasm perfectly in sync with its time and place.
     Therefore, we see here the phrase; self- reliance above it is another  indicate that This Side of Paradise  is a Transcendentalism's novel, because self- reliance one of the features that adopted by Transcendentalism notion.
     Since its publication, ''This Side of Paradise has also considered a chronicle of the Jazz Age.''64
     Conveying the styles, themes, and fashions of a generation. As the English novelist and critic Malcolm Bradbury observes,    ''no writer set out more determinedly to capture in fiction the tone, the hope, the possibility, and the touch of despair of the Twenties, than Fitzgerald.''65
     The novelist himself explained the source of his tale by saying; ''I was certain that all the young people were going to be killed in the war, and I wanted to put on paper a record of the strange life they had lived in their time.''66
Clearly then, ''This Side of Paradise is a novel of manners.''67
     Literary from depicting the manners and mores of a class of people in a particular time and place. In it, Fitzgerald, as Bradbury explains:
''Made sure that the Twenties was known as 'the jazz age', that the new goods and chattels, then new expressions and sexual styles made their way into fiction''68
     Indeed the automobile, prohibition the flapper and the sheik, the new woman and man of the age all figure prominently in  the novel's pages, revealing the profound changes in the attitudes and moves of a modern generation.
While, ''It may lack the comic tone characteristic of the novel of manners.''69
     Conveying its vision with a seriousness that frequently registers as pretentiousness. This Side of Paradise does contain as Meyers notes: ''flashes of insight on a number of serious subjects: wealth, class, sex, mores, fame, romance, glamour, success, vanity, egotism, politics, and religion.''70
     Most of these characteristics are adopted by Transcendentalism as well we see the word 'Insight' in the above it is a word widely used by Transcendentalism's people.
     Transcendental, believed that the person should neglect the social principles and rely on 'Insight' in their life.
     The sharp insight based on personal experiences of Fitzgerald's life enhances the value of his literature so as to touch the heart of the younger generation after World War I.
     Fitzgerald's way of life manifests above all, ''the quintessence of the jazz age in America, in fine he depicted vividly America, of the jazz age.''71
     Entrusting his heroes with romantic dream. We know that Romanticism is a reflection of Transcendentalism, therefore the romance scenes in this novel as mentioned before are distinctly belong to Transcendentalism notion and its aspects.
  Within, ''This Side of Paradise , Fitzgerald chronicles the development of Amory.''72
     We see here the chronicles development phrase, this phrase is adopted by the Transcendentalists, as well as the section headings of 'the romantic egoist'. And 'the education of a personage', reveal an interest in ego formation and self knowledge. Self knowledge is a term used by Transcendentalist in their belief and they said that knowledge is not limited to experiences and observation as shown in Amory's character.
     Amory believes for most of the novel that, ''he can create himself through an understanding of the observed and external.''73
     The idea that one's consciousness and life's plan and shapes are formed consciously appealed to Amory, and in his musings on how he wants his life to be occur throughout the text.

''it was always the becoming he dreamed of, never the being.''74
     This becoming hinges on knowledge of the self, and early on Amory. ''formulated his first philosophy a code to live by which as never as it can be named, was a sort of aristocratic egoism.''75
     This egoism relies on comparison with others and a maneuvering of the self to the best advantage of a presentation to an audience. An examination of Amory's list of his own traits demonstrates his concern not only with audience appreciation, but also with comparison with others:
''Physically, Amory thought that he was exceedingly handsome. He was. He fancied himself an athletic of possibilities and a supple dancer.''76
     Here the narrator agrees that Amory is handsome, but does not agree with his self- assessment of his athletic and dancing abilities, two activities that occur before others.
''The location of himself as superior to others necessarily relies so much on self- knowledge.''78
     As one of the adopted aspects of Transcendentalism, as on detailed observation of how he is slightly better. In locating observations within other's behavior and placing himself a top in which he does not need to grow or change but only pay careful attention to how others compare.
''Amory also categorizes large groups of people, and even places, without firsthand knowledge of how he came to those opinions.''79

     A good example of this is his conversation with Monsignor Darcy regarding college. ''I went to go to Princeton, said Amory. I don't know why, but I think of all Harvard men as sissies, like I used to be, and all Yale men as wearing big blue sweaters and smoking pipes … I think of Princeton as being lazy and good- looking and aristocratic- you know like a spring day.''80
     In imagining Princeton as lazy, good looking and aristocratic, ''He is listing qualities that Amory himself to some degree possesses and more to the point desires to possess.''81
     His desire to go there solidifies those characteristics for his future self, and positions Princeton as superior to those other colleges, and thus himself as superior to those who will attend those colleges.
''Amory can see everyone is pretending to be something, and these pretences and performances become 'type' ''82
     Amory notices the performances and chooses his own out from the visible choices the kind of performance he wants and chooses to do is Princeton, because out of the available options, that is the best.
''When he and Paskert go to the play 'the little Millionaire' they both leave the theatre enchanted by a brunette actress.''83
     Both boys desire a future that includes the chorus girl, or someone like her. How the boys dream about the girl is quite different, and gives a clue to the distinctiveness of Amory's plans. While Paskert desires to take her with him and further notes that he would, ''be proud to take her home and introduce her to my people.''84
     Amory constructs for himself a future that will insert him into the situations they had just observed on the stage.
''He was planning his life. He was going to live in New York, and be known at every restaurant and café, wearing a dress suit from early evening to early morning, sleeping a way the dull hours of the forenoon.''85
Paskert vocalizes a desire to insert a bit of Broadway into his ordinary life, while Amory observes Broadway and plans to insert himself into it. That he can dream up a role, or take up an observed persona further confirms Amory's performance.
     Amory possess a limited self- reflexivity in that he desires to know himself, not for knowledge alone, but for maximum enjoyment of and understanding of life.
     While at Princeton, Amory remarks to Tom D' Invilliers that, ''Either your eyes were opened to the mean scrambling quality of people or you'd have gone through blind, and you'd hate to have done that.''86
     Amory observes that further knowledge of society or the self can take a toll on happiness, yet ''the intentional blindness on must practice to remain oblivious to it is itself a larger price.''87
     This desire for and privileging of self- knowledge are predominant Transcendental feature on Amory's character.
''Amory wants to mold himself to suit society, but in a very specific way.''88
     He has no desire for permanent self improvement but rather desires, ''cosmetic changes that will allow him to navigate social structures to his own private terms.''89
     Indeed, self improvement' is one of the Transcendentalism's features, is not about the self at all, the ideology behind self- improvement lies in the belief that by nature, one is bad and this badness must be improved through participation in culturally acceptable and profitable acts of conformity.
''The improvement serves to reinforce ideology and confirm the individual to what society needs of him or her in order to serve cultural agendas.''90
     The self is made up of actions, and if these actions are enacted in order to continuously create the self, then there is no real self to improve. An individual is a term used widely in Transcendentalism, is made up of his or her actions, fictive idea of self and what others see in him or her.
     Amory, in acknowledging that one is one's performance, also vocalizes an occasional dissatisfaction with how society is organized. When he arrives at Princeton, being the only St. Regis boy allows Amory a perspective from which to better see the stratified social milieu before him:
''Amory resented social barriers as artificial distinctions made by the strong to bolster up their weak retainers and keep out the almost strong.''91
This phrase risings false when compared to the conversation he has the very next page.
''we've the damn middle class that's what! He complained to Kerry one day …. Well, why not? We came to Princeton so we could feel that way toward the small colleges- have it on me, more self- confidence dress better, cut a swath, oh, it isn't that I mind the glittering caste system, admitted Amory. I like having a bunch of hot cats on top, but gosh, Kerry, I've got to be one of them, but just now, Amory you're only a sweaty bourgeois.''92
     Amory actually relishes stratified society, as much as he pretends not to. What presents a frustrating challenge to Amory is   that the social hierarchy for Princeton freshmen is in flux, and Amory cannot under the circumstances then discern the shortest path to popularity.
     As Amory himself notes; ''I hate to get anywhere by working for it. I'll show the scars, don't you know.''93
     He does not want a revolution, which would entail a rejection of the entire concept of 'big man' and 'hot cats', he merely wants a set rulebook that lines out what he must do to succeed. Recognizing, ''social barriers as artificial distinctions.''94
     Allows Amory to be more objective regarding the trapping of popularity, and indeed to believe that, ''the outer appearance of social achievement is all it entails.''95
     This seeming subversion and negation of the systems of popularity are in actuality a calculated documentation of college society in order to conquer it, not as an example of social Darwinism, where the strong beat out the weak, and the better man wins', but an externalization of the rules of the caste system. In seeing the rules of social hierarch as discernable and arbitrary.
''Amory can achieve his goals, personal adaption and social navigation, through the use of categorization.''96
     Categorization serves several functions for Amory, those of documentary, control and coded rules of behavior. The documentary effect of noting distinctions and events in order to assert some control over them, creates for Amory the safety of an observation stance, and a distance that allows him to both critique what he sees around him and play his observations to his best advantage, these 'types' of people existed before Amory drew these distinctions, but he accrues power in naming them.
     However ''In his categorization and his locating himself as within or in the top section of his categorization, Amory too is participating within the categories he notes, and this participation mark his actions as performance.''97
     One example of such functional categorization occurs when Amory is still at St. Regis.
''he and Rahill are discussing slickers, and Rahill asks, who is one? What makes category of slicker, already knows what a slicker is, as he has categorized others and placed himself close, but not within that categorization.''98
     The spent two evenings getting an exact definition. The slicker was good- looking or clean- looking; he had brains, social brains, that is and he used all means on the broad path of honesty to get a head, be popular, admired, and never in trouble.
''then slickers of that year had adopted tortoise, shell spectacles as badges of their slicker hood, and this made them so easy to recognize that Amory and Rahill never missed one.''99
''In grouping the popular boys under one umbrella and then going further by naming them 'slickers' Amory asserts some control over the social environment he inhabits.''100
     By making the slicker an object of ridicule, Amory positions himself above them he can see their laughable scrambling for popularity as a pattern, and as a pattern he, in observing rejects.
     The fact that Amory locates himself as a bit of a slicker, ''you're not one, and neither am I, though I am more than you.''101
     It is an attempt to incorporate the good aspects of slicker hood into himself while avoiding the negatives attendant with that categorization.
     In creating categories and then using them as a maneuvering tool to place himself above observed phenomenon, Amory reveals his concept of per formative nature of identify.
     One of the writers said; ''acts, gestures, and desire produce the effect of an internal core or substance, but produce this on, the surface of the body, through the play of signifying absences that suggest, but never reveal the organizing principle of identity.''102
     Amory confirms and subverts this rule of the per formative: his masculine identity is contingent upon revealing Transcendentalism's aspects and characteristics which dominant on the events of the novel as well as dominant on Amory's character.
     In revealing this organizing principle, he forms his identity. The awareness of this substitution of effect for cause of external for internal is the basis of Amory's claim to self- awareness.
''Amory hides within categorizations of others, and with this coping strategy, creates the appearance of self reflexivity.''103
     Amory's categorizations give him a rulebook with which to guide and plan his performances. From an early age, Amory is a ware of the per formative nature of transcendental interpersonal relations and reality itself, however, this awareness rarely extends to a self conscious change in attitude, which would have been a more true self awareness. One of the critic says; ''to understand identity as a practice, and as a signifying practice, is to understand culturally intelligible subjects as the resulting effects of a rule-bound discourse that inserts itself in the pervasive and mundane signifying acts of linguistic life.''104

     Amory understands identity as a signifying practice but does not locate himself with the significations. He can easily assign categories to others, but is unable or unwilling to locate himself within those categories, not because they are constructed but because these boundaries would ultimately contain and conscribe his ego and identity.
     Amory constructs himself off of other people, both their characteristics and their responses to his performance of self. At the end of the novel, he cries; ''I know myself, but that is all…''105
     In locating self- knowledge which consider one of Transcendentalism's features, in knowledge of others identity constructions, Amory is a successful manufacture of documentary, but perhaps not ultimately successful in attaining self knowledge in a full meaning. For Amory, there is little self to know. His performed self is somehow indistinguishable from his true self.







Notes 
1.    (1): Broun, Heywood. ''Paradise and Princeton; In F. Scott Fitzgerald'', ed. by Jackson R. (New York: New York University Press,  2000) P. 30
2.    Ibid. P. 31
3.    Ibid. P. 32
4.   Ibid. P. 33
5.   Ibid. P. 34
6. (6): Way, Brian, ''F. Scott Fitzgerald and the Art of social Fiction.'' (  New York: ST. Martin's ,1980) P. 44
7. (7): ''With College Menuin''. F. Scott Fitzgerald: The critical Reception, edited by Jaskson R. Bryer, Burt Franklin & Co. (New York: Book Review, 1978), p.21
8.   Ibid. P. 22
9.   Ibid. P. 23
10.   Ibid. P. 24
11.   Ibid. P. 33
12.   Ibid. P. 32
13.   Ibid. P. 33  
14. (14): Mizener, Arthur. ''The Side of Paradise.'' (Boston: Houghton Mifflin,  1951) P. 15
15.   Ibid. P. 34
16. (16): Bryer, Burt Franklin & CO. '' This Side of Paradise's criticism'' ( New York: Tribune, 1978). P. 9
17.   Ibid. P. 10
18.   Ibid. P. 15
19.   Ibid. P. 16
20.   Ibid. P. 17
21.   Ibid. P. 20
22. (22): Rascoe, Burton. ''A youth in Saddle.'', in Chicago Daily Tribune, 5,   ( April 1920) . P. 11
23. (23): Moreland, Kim. ''The Education of F. Scott Fitzgerald: Lessons in the Theory of History.'' ( USA: Southern Hamanities Review, 1985) : p. 25
24. (24): Wilson, Edmund. ''F. Scott Fitzgerald: In F. Scott Fitzgerald: A collection of critical Essays, edited by Arthur Mizener, ( New York:  Prentice- Hall, 1963) . P. 70-99
25.   Ibid. P. 71
26.   Ibid. P. 73
27.   Ibid. P. 77
28.   Ibid. P.78
29.   Ibid. P. 79
30.   Ibid. P. 80
31. (28): Fitzgerald, F. Scott. ''This Side of Paradise'' ed. By James L.W. West III, (London: Cambridge university press, 1995), originally published by Scribner's 1920
32. (32): Gallo, Rose Adrienne. ''F. Scott Fitzgerald.'' (New York: Frederick Ungar Press, 1978), P. 42
33.   Ibid. P. 44
34. (34): Moreland, Kim.  p. 26
35.   Ibid. P. 28
36. (36): Pelzer, Linda Claycom. ''Student Companion to F. Scott Fitzgerald.'' (London: Published& printed  by Greenwood publishing Group, 2000), p. 50,
37.   Ibid. P. 55
38.   Ibid. P. 56
39.   Ibid. P. 57
40.   Ibid. P. 59
41   Ibid. P. 60
42.   Ibid. P. 61
43. (43): Kahn, Sy. ''This Side of Paradise" the pageantry of Disillusion.'' In F. Scott Fitzgerald: A collection of criticism. Ed: Kenneth E. Eble. ( New York: MCGraw- Hill Printer, 1973), p.33
44.   Ibid. P. 34
45. (45): Bloom, Harold. ''F. Scott Fitzgerald Blooms major novelists.'' ( USA: Chelsea House Publisher, 2000), P. 20
46.   Ibid. P. 22
47.   Ibid. P. 23
48.   Ibid. P. 24
49.   Ibid. P. 40
50.   Ibid. P. 41
51. (51): West, James L. W, ''The Making of This Side of Paradise.'' ( USA: Pennsylvania University Press, 1983), P. 33
52.   Ibid. P. 34
53.   Ibid. P. 35
54.   Ibid. P. 36
55.   Ibid. P. 37
56.   Ibid. P. 38
57.   Ibid. P. 44
58.   Ibid. P. 45
59.   Ibid. P. 46
60.   Ibid. P. 47
61. (62): Mizener, Arthur. P. 48
62.   Ibid. P. 49
63. (64): Cowley, Malcolm. ''Fitzgerald and the Jazz Age.'' (New York: Charles Scribner's Sons,  1966), P. 51
64.   Ibid. P. 52
65.   Ibid. P. 53
66.   Ibid. P. 54
67.   Ibid. P. 55
68. (69,70,71,72,73): Lehan, Richard D, ''F. Scott Fitzgerald and the craft of fiction.'' (Carbondale :Southern III. Univ.Press,1967) p.30
69.   Ibid. P. 31
70.   Ibid. P. 32
71.   Ibid. P. 33
72.   Ibid. P. 34
73. (74):  Eble, Kenneth. ''F. Scott Fitzgerald: A Collection of Criticism.'' (New York: MCGraw. Hill Printer, 1973), P. 40
74.   Ibid. P. 41
75.   Ibid. P. 44
76.   Ibid. P. 45
77. (78): Gallo, Rose Adrienne. P. 60
78.   Ibid. P. 61
79. (80): Fitzgerald, F. Scott, This Side of Paradise'' ( London: ed. By James L.W. West III. Cambridge Univ. Press, 1995), P. 33
80.   Ibid. P. 34
81.   Ibid. P. 35
82.   Ibid. P. 36
83. (81):  Way, Brian. P. 60
84.   Ibid. P. 61
85.   Ibid. P. 62
  86.  (84): //www.netins.net/showcase/tdlarson/fslinks.htm1 Accessed on April 2009, P. 4
87.   Ibid. P. 5
88.   Ibid. P. 6
89.   Ibid. P. 7
90. (88): Huse, William. '' This First Book Has Real Merit.'' In  Chicago Evening post. (30 April 1920), p. 7-3
91.   Ibid. P. 3-10
92. (90): Rebecca, L. Nicholson, B. A, ''Modernist masculinities in the works of D.H Lawrence, F. Scott Fitzgerald, and James Joyce.'' M.A Thesis published in August 2004 in Taxas Tech University in USA. P. 49
93.   Ibid. P. 50
94.   Ibid. P. 51
95.   Ibid. P. 52
96.   Ibid. P. 53
97.   Ibid. P. 54
98.   Ibid. P. 55
99.   Ibid. P. 56   







(للدراسة تكملة ان شاء الله)



Thank you
 Regards,
 Mustafa




( M. Mustafa  Riad   Al ajeely  )



       E-mail : mustafa2007ra@yahoo.com        Mobile07903706868